לחצו על הוידאו לצפייה
ספיקטו – המקום לכלי קשת הוקמה בשנת 2013 על ידי גל שחר.
גל החל ללמוד נגינה בכינור כמו כנרים רבים בגיל 8 ומאז ועד היום מנגן כינור וויולה באופן רצוף, ומלא אהבה לדבר. כשבגר בחר להפוך את אהבתו למקצוע. מזה 30 שנה שהוא מורה לכינור, שותף לטיפוח נוער למצויינות במוסיקה, לימד במחנות מוזיקה של מתאן ובכנסים של תזמורת בני הקיבוצים, ואף ניצח על תזמורות ילדים שהקים בעצמו. לצד ההוראה גל ממשיך לנגן באופן פעיל, מקליט ומופיע ברחבי הארץ והעולם עם להקתו ירוק עד, המנגנת מוזיקה מקורית ועממית, וכן בדואו של כינור ונבל בשם צלול.
את לימודי בניית הכינורות החל בשנת 2009 אצל בונה הכינורות שלמה מויאל בירושלים, המשיך אותם בקורסים בצרפת עם בוני כינורות מהידועים בעולם, וכן בנה מספר כלים, עליהם הוא מנגן כיום.
גל מאמין שלימוד הנגינה בכלי קשת הוא מסע ארוך ומופלא, המעניק ערכים מוספים רבים, ושלהצלחת התהליך ומימושו לאורך שנים דרושים כמה מרכיבים שונים וחשובים:
כלי נגינה ראוי!!!
ופועל כבר כ10 שנים במסירות כדי לספק מענה של כלי קשת ראויים לתלמידים לנגינה בכל הרמות.
גל מגדיר את עצמו כתלמיד ניצחי של מוזיקה ותמיד מחפש לאן ניתן עוד לגדול ולהתפתח.
צריכים לרכוש כינור או צ'לו עבור ילדכם ומוצאים את עצמכם חסרי אונים? אתם לא לבד. גם אם אינכם אנשי מקצוע, אתם בהחלט יכולים לקבל ידע והבנה בסיסיים חשובים ובעלי ערך, אשר יסייעו לכם להיות מעורבים בבחירת כלי הנגינה של ילדכם! ישנם שני מרכיבים משמעותיים שיש לבחון בעת רכישת כלי הנגינה:
אנו מעוניינים להשיג את נוחות הנגינה המירבית ואת איכות הצליל המקסימלית לתקציב הנתון. כל כלי מבית ספיקטו עובר סט-אפ לוידוא נוחות הנגינה ואיכות הצליל האופטימלית.
מהו סט-אפ? בכדי למצות את מירב הפוטנציאל של כלי מסויים ולהפוך אותו להיות נוח לשימוש יש צורך בהתאמה אומנותית ומדוייקת. תהליך זה של התאמת הכלי נקרא סט-אפ. הכלים מגיעים אלינו מהיצרנים לפי בקשתינו ללא סט-אפ. כלומר – ללא גשר, ללא מקל נשמה, ללא מיתרים וללא מפתחות כיוון מותאמים. לאחר הגעתם לספיקטו, כל כלי זוכה לתהליך הסט-אפ באופן יחידני. התאמת גשר איכותי חשובה מאוד, התאמת מקל הנשמה בדיוק למקום הנכון בתוך תיבת התהודה, התאמת מפתחות הכיוון, וכמובן מיתרים איכותיים מתאימים. העבודה על כל כלי אורכת מספר שעות עבודה ובדיקה, עד לסידור האופטימלי. התאמת הסט-אפ, הינה קשורה גם למיצוי הצליל וגם לנוחיות נגינה מירבית.
כשמדובר על כלים לתלמידים, חשובה ביותר ההקפדה על ייצור לפי מסורת וניסיון של מאות שנים בבניית כינורות. יצרנים שמקפידים יותר – הכלים שלהם מצלצלים טוב ואיכותי, וכאן נכנסת המומחיות שלנו לספק את הטוב ביותר בכל רמת מחיר.
תהליך בנייה ידני של כלי קשת הוא תהליך מורכב, מקצועי וארוך. נדרשות שנים של ניסיון עד אשר האמן מצליח ליצור כלים איכותיים וטובים. חלק ניכר מזמן העבודה הארוך מוקדש לגילוף ידני של צורתו המיוחדת של הכינור. בונה כינורות מקצועי זקוק ללמעלה מ300 שעות עבודה לבניית כינור יחיד. בניית צ'לו אורכת למעלה מ800 שעות עבודה. הדבר יכול להסביר מדוע כלים אלה בעלי מחיר כה גבוה.
לעומת הכלים בעבודת יד של בונה יחיד, אשר כל אחד מהם הינו ייחודי, ישנן כיום מכונות המייצרות כלי נגינה באופן תעשייתי, אחיד, ובקצב מהיר בהרבה. ברחבי העולם קיימים מפעלים רבים, וחלקם שילוב של עבודת יד בסרט נע של בעלי מלאכה רבים עם מכונות.
בימינו, ההיצע של כלים לתחילת הדרך בעלויות נמוכות נמצא ברובו בסין והסיבה לכך היא כמובן עלות כוח העבודה בסין, הנמוכה בהרבה מזו שבאירופה, ומאפשרת לייצר כלים במחיר נמוך יותר. ישנם היום מאות יצרנים בכל המזרח הרחוק, בכל הרמות ובכל האיכויות, מהזול ביותר ועד היקר ביותר. רבים מבוני כלי הנגינה במזרח הרחוק למדו בעשורים האחרונים באיטליה, ואז שבו לארצם והקימו בתי מלאכה איכותיים ביותר לבניית כינורות.
ההיצע הקיים כיום ברחבי העולם הוא עצום. בכדי לספק מגוון איכותי נדרשות שתי יכולות חשובות:
יכולת לבצע סט-אפ ברמה גבוהה ולהוציא מכל כלי את המקסימום.
הכלים האיכותיים מבית ספיקטו – המקום לכלי קשת:
בשנים האחרונות הקדשנו זמן ומשאבים רבים, כולל נסיעות רבות לסין, למזרח ולאירופה, במטרה לחקור וללמוד את שוק יצרני כלי הקשת. לאחר ביקורים רבים במפעלים ובבתי מלאכה לבניית כינורות, ולאחר בחינת הכלים על ידי מורים לנגינה, בחרנו את היצרנים הטובים ביותר לכל רמת מחיר. אנחנו מתחייבים לתת לכל תלמיד שמשקיע מצידו את זמנו וכישרנו את הכלי הראוי ביותר עבורו. לכן, אנחנו שואפים למקצוענות הגבוהה ביותר, אשר תיתן את המענה האופטימלי עבור כל מי שרוכש מאיתנו כינור, ויולה או צ'לו.
בין אם מדובר בהורה הרוכש את הכלי בעצמו, ובין אם מקבל ההחלטה הוא המורה לנגינה, תפקידנו הוא לעזור ולתווך במערכת השיקולים – לעזור להורה להבין יותר, מבחינת איכות הצליל והנוחיות הנגינה בכלי, ולתמוך ולסייע למורה במציאת הכלי האידאלי עבור התלמיד, בהתאם להבנתו המקצועית.